BTW: Leuker kan en makkelijker ook

Angeline EversBTWLeave a Comment

Like it? Share it...

“1 augustus blijft 1 augustus en 1 november blijft 1 november”.
Dit is de nieuwe reclame tekst van de belastingdienst van afgelopen maand. Ze hebben het over de aangiften omzetbelasting (kort gezegd; btw) per kwartaal. Btw aangifte kan per maand, kwartaal of jaar ingediend worden. Hierover kun je meer lezen in mijn artikel “Wat ik altijd al wilde weten” van januari dit jaar.

Mag het ietsje minder?

Ik hou me al vele jaren bezig met de btw aangifte. Voor klanten, vrienden, mijn lieve vriend en nu ook voor mijn eigen bedrijf. Mijn ervaring is dat voor de ondernemers het op tijd doen van de aangifte nog wel gaat. Het is de juiste betaling die voor de hoofdpijn zorgt.
“Dat is wel erg veel om te betalen” is een van de zinnen die ik terug zie. “Het gaat net lukken deze keer” is een andere. “Mag het ietsje minder?” komt ook voor. Maar ja, gezien de nieuwe regel omtrent het niet juist doen van de aangifte (zie artikel “Wordt het btw of de gevangenis”) ben ik er niet happig op om een verkeerde aangifte in te (laten) dienen.

Mijn eigen btw aangifte is altijd ruim op tijd ingediend en kan altijd betaald worden. Dat is een feit dat staat als een huis. Hoe dan? Eigenlijk heel simpel.

Omzet voor mij en btw voor jou

Een belangrijk besef moet zijn dat de btw die je op jouw factuur ziet, niet jouw geld is. Of je nou particulieren of ondernemers als klant hebt (of allebei); het bedrag dat je wilt verdienen, waarvan je vindt dat je er ‘recht’ op hebt omdat je er hard voor gewerkt hebt, is het factuurbedrag zónder btw. Het netto-bedrag. De rest, de btw die je daarover moet berekenen, is niet jouw geld, maar die van de belastingdienst. Dat geld krijg jij tijdelijk betaald door de klant met als doel dit door te storten aan de belastingdienst. Ga je dit geld ‘lenen’ door het als je eigen geld te zien, dan weet je ook zeker dat je dat dus weer ergens anders vandaan moet halen. Als je niet ruim in de financiële middelen zit is dat niet zo heel erg praktisch dus.

Nou is het ook niet zo heel erg praktisch om steeds maar te moeten onthouden hoeveel er al aan btw is betaald door de klanten, dus hoeveel van het geld niet van jou is.
Dat los je als volgt op;

Dat spaarvarkentje is zo gewassen

Neem een simpele zakelijke spaarrekening waar je vrij op kunt storten en opnemen. Waarschijnlijk kijk je elke week wel even of facturen betaald zijn of niet. Indien je dit ook in een boekhoudpakket (of Excel etc.) bijhoudt kun je ook meteen zien hoeveel er daarmee aan btw betaald is. Dit bedrag boek je gelijk op de zakelijke spaarrekening. En daar laat je het staan totdat de btw betaald moet worden aan de belastingdienst!
(*Tip: mocht je meer apart willen zetten op deze spaarrekening, hou dan een simpel overzicht bij met een verdeling qua bedragen.)

Is jouw onderneming en daarmee jouw administratie hier te groot voor, maak je al gebruik van een automatische verwerking van de bankmutaties, wordt de boekhouding uitbesteed of heb je een kasadministratie? Dan kun je er voor kiezen om het gemiddelde bedrag van de af te dragen btw per week of maand apart te zetten.

Voordelen

  • nooit meer de last dragen dat de juiste btw niet (op tijd) betaald kan worden 
  • na aftrek van de voorbelasting hou je een extraatje over op de spaarrekening 
  • het is een stok achter de deur voor deugdelijke debiteurenbeheer 

Ik vind het leuk om tips te delen waarvan ik denk dat zij andere kunnen helpen. Heb jij ook tips om te delen? Mail deze dan naar angeline@aesh.nl
Ook met (hulp)vragen over dit onderwerp of andere administratieve vragen kun je mij mailen op dat adres.

Like it? Share it...

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.