AEsh bestaat 5 jaar!

Angeline EversMoneybird, PersoonlijkLeave a Comment

AEsh, datum vestiging: 17 maart 2014.

Ja, Apple Coach Martijn Engler had gelijk toen hij me dit weekend op Facebook vroeg of ik mezelf 5 jaar geleden een bedrijf cadeau gedaan had. En zo voelt het nog steeds, als een cadeautje. Op deze pagina vertel ik ‘in het kort’ (ahum, weer mislukt) over de gebeurtenissen van de afgelopen 5 jaar.

2014

Zoals ik het in mijn laatste blog Groeien in Bedrijf – stap 1 al beschreef, ik was begin 2014 eindelijk toe aan het loslaten van zekerheid en veiligheid. Na flink overleg met mezelf en het uitwerken van een driejarig bedrijfsplan, nam ik het definitieve besluit: ik ging voor mezelf beginnen (naast een baan van twee dagen in de week). Wat ging ik doen? Het ondersteunen van ondernemers bij de geautomatiseerde administratie en digitale marketing. Ik kreeg een website, een eigen logo en zelfs een eigen avatar. Met dank aan Stefan van @Quest WebDesign.

Vanuit mijn directe omgeving had ik vanaf het begin opdrachten en ging ik aan de slag voor drie BV’s en twee eenmanszaken. Later dat jaar deed ik nog twee losse opdrachten erbij. Er werd voornamelijk gewerkt met Exact Online, waar ik al de nodige ervaring in had opgedaan. Sinds 2010 werd Moneybird door mij op de achtergrond al wel gebruikt, maar het was op dat moment nog een facturatiepakket.

29 oktober 2014 kreeg ik een mail binnen van Jochem Jooren. Via de website van Exact kwam hij bij mij terecht en zocht ondersteuning bij de boekhouding. Hij had die dag zijn bedrijf ingeschreven bij de KvK en was dus, net als ik, een starter. Één van zijn vragen in de mail was: Doe ik een hoop zelf en doe jij de check? Dat leek mij een prima idee! De opdrachten bestonden op dat moment voornamelijk nog uit uitvoerend werk, maar het leek me veel leuker om ondernemers te begeleidingen, zodat ze het meeste zelf kunnen doen.

En zo geschiede. Ik gaf Jochem het advies om Moneybird te gaan gebruiken ipv Exact Online (ivm wensen en prijs) en leerde hem hoe hij zelf zijn administratie kan bijhouden. Mijn eerste échte officiële Moneybird-klant. Nu, 5 jaar later, doet hij bijna alles zelf. Alleen aan het einde van het jaar loop ik de administratie nog even door en bekijken we samen het zakelijke gedeelte van de aangifte inkomstenbelasting.

Ik vroeg Jochem wanneer hij mij wel of juist niet zou aanbevelen:
Altijd! Het is niet aan mij of een ondernemer bij jou past of niet, dat kunnen jullie het beste zelf onderzoeken. Ik ben heel erg positief over de samenwerking en vertel er graag over. Hoewel het natuurlijk niet echt een onderwerp is waar je snel een gesprek over hebt tijdens het netwerken. Wat ik ook erg prettig vind, is het aanvullende netwerk. Als jij de expertise niet in huis hebt, weet je altijd wel weer iemand die dat wel heeft.

Jochem is een leergierige en snelle leerling. Een klant om trots op te zijn!

2015

Eind 2014 liep ik helaas tegen een burn-out aan. Achteraf zie ik dat de aanloop daarvan ruim een jaar ervoor al begonnen was, maar als je er middenin zit kun je maar één ding: overleven en proberen te blijven staan. Het was onvermijdelijk en veroorzaakte grote zorgen voor het bestaan van mijn bedrijf. 2015 voelde als de wet van Murphy, een jaar die ik graag weer vergeet! Ik kreeg met zo ongeveer iedereen ruzie: met mijn arbo-arts, met mijn baas, met mijn huurbaas en van rust en herstel was geen sprake. De afwijking aan mijn hart speelde regelmatig op en de paniekinvallen vlogen me om de oren. Het ging alles behalve goed met mij… Hoe ik dit jaar doorstaan heb, ik heb geen idee.

Ergens besloot ik dat ik er klaar mee was. Ik nam ontslag en verhuisde naar Renkum. Weg van de chaos, weg van de negativiteit en weg van het stressvolle leven daar. Opnieuw beginnen, met een schone lei. Voor mezelf en vooral ook voor mijn bedrijf. Het lukte me dat jaar om aan bestaande opdrachten te blijven voldoen, maar van groei was geen sprake. Gelukkig had ik nog een liefdevol en actief netwerk om me heen en kreeg ik twee extra opdrachten toegespeeld. En zo leerde ik Susan Grotenhuis kennen.

Susan was tot eind 2018 office manager en spin in het web bij Greenvalley, een bedrijf in diervoederadditieven. Ik heb Susan in de afgelopen jaren op diverse vlakken ondersteund. Voornamelijk voor administratieve taken, maar ook om te sparren over betere automatisering, workflows, kantoor management en ik heb haar vervangen tijdens vakanties. Naarmate mijn bedrijf in de jaren veranderde, paste de opdrachten bij Greenvalley eigenlijk niet goed meer bij mijn core-business. Maar voor Susan maakte ik graag een uitzondering. Ik voelde me altijd welkom, gewenst en nuttig. Iets waar ik erg veel behoefte aan had in een periode van stress en hectiek.

Susan heeft heel goed door wie ik ben en hoe ik het liefste werk…of juist niet:
Zakelijke afstandelijkheid en de meer traditionele manier van werken zijn niet jouw ding. Waar je echt niet tegen kan is onverschilligheid, daar gaan je nekharen van overeind staan. (So true, haha!)
Als ik aan jou denk, dan denk ik aan steun en een klankbord. Ik kan altijd heel goed met je sparren en samen kunnen we situaties relativeren. Zo zetten we problemen in een ander daglicht en kunnen we betere keuzes maken.

Dankjewel Susan, voor je warme vriendschap!

2016

Door de gebeurtenissen in 2015 was er geen ruimte voor groei en ontwikkeling van mijn bedrijf. Ik bleef hangen in de bestaande opdrachten van uitvoerend werk en kreeg af en toe ook wel eens een kleine adviesopdracht. Begrijp me niet verkeerd: ik was erg dankbaar voor het werk dat ik had! Het was alleen niet waar mijn behoefte lag en waar ik energie van kreeg. Ik wilde…anders, ook al wist ik zelf nog niet goed hoe en wat.

Daarnaast was het inkomen niet stabiel. De grote opdrachten begonnen tot een einde te komen en de overige opdrachten kwamen adhoc en waren onvoldoende om van te leven. Ik voelde me gedwongen om over te gaan op plan B: freelance-werk. Na een langdurige speurtocht kwam ik terecht bij een bedrijf in Ede, Over Morgen (inmiddels gevestigd in Amersfoort). Een bedrijf naar mijn hart: duurzaam, vernieuwend en fan van Tesla. Ja, daar wilde ik heel graag aan de slag!

Ik nam de gok en begon vol trots aan een langdurige klus van enkele maanden. De kleine opdrachten deed ik ernaast, in de avonduren en weekenden. Het was flink aanpoten en ik kwam al snel tot de ontdekking dat ik mijn vrijheid begon te missen. Ineens zat ik weer in dat 9 tot 5 ritme, de drukte van een snel groeiend bedrijf en de uitdaging van het samenwerken met allemaal verschillende identiteiten. Het viel me veel zwaarder dan ik had verwacht. Hoe geweldig ik dit bedrijf ook vind (nog steeds!) en hoe lief ze ook voor me zijn geweest, ik zou het niet snel nog eens doen.

Ik leerde mijn les. Hoe fijn het ook was om genoeg geld op de bankrekening te hebben staan – ik kon zelfs aan mijn motorrijbewijs beginnen -, het woog niet op tegen de energie die het me gekost heeft. Achteraf gezien was ik er waarschijnlijk ook nog helemaal niet klaar voor. Het jaar ervoor zat ik nog vol in een burn-out en van herstel was weinig sprake geweest. De rest van het jaar deed ik het rustig aan en leefde van het geld wat de opdracht me opgeleverd had.

In de loop van het jaar 2016 probeerde Daan Vaneker, in opdracht van Moneybird, contact met mij op te nemen. Dat ging niet heel vloeiend, want mijn hoofd zat elke dag vol en in de weekenden was ik te moe. Wist ik toen veel dat het een begin zou zijn van iets heel waardevols.
Begin 2016 liet Moneybird met trots weten dat ze de grote stap aan het zetten waren naar een echt compleet boekhoudpakket en Daan liet me weten dat er ook een Moneybird adviseurspagina zou komen. Om in de tussentijd aan de wensen van de gebruikers te kunnen voldoen, werden er alvast bedrijfsgegevens van Moneybird adviseurs doorgegeven per mail. Of ik ook adviseur wilde zijn en wilde meewerken aan dit initiatief. Ja hoor, dat wilde ik wel. Ik ben op dit vlak een early adopter, en het voelde ook wel speciaal. Uiteindelijk kwam ik eind 2016, met nog 4 of 5 andere adviseurs, op de kersverse adviseurspagina te staan. Ik had 5 referenties nodig van klanten die met Moneybird werken en gelukkig had ik er precies genoeg ‘gespaard’.

Een mooi bruggetje naar de tweede Moneybird-klant. Eind 2015 kreeg ik een mailtje van Monique Derks. Ze was naar mij doorgestuurd via mijn netwerk en zocht iemand die haar kon adviseren in de voor haar beste manier van boekhouden. Al snel waren we het erover eens: ze ging met Moneybird haar boekhouding bijhouden. Monique en ik hadden een rommelige start in 2016, maar ook een leerzame. Ik kwam tot de ontdekking dat je met open en eerlijke communicatie het verste komt. Nu klinkt dat heel logisch, maar toen was ik dat nog niet gewend in het zakelijke leven. Monique en ik hadden beide een uitdagend leven op dat moment en met trots kunnen we zeggen dat we ver gekomen zijn.

Ook aan Monique vroeg ik wanneer ze wel en wanneer niet aan mij moet denken:
Dat is geen moeilijke vraag. Jouw doelgroep zoekt een persoonlijke benadering en is leergierig. Je wilt ondernemers graag leren wat ze moeten doen, zodat ze zelf aan de slag kunnen. Als ik aan jou vraag of je het voor me wilt doen, dan zeg je ‘nee, want ik ga je leren hoe je dat zelf kunt doen’. Als ik met iemand spreek die koud en zakelijk op mij overkomt, dan stuur ik die niet door.

Tegenwoordig zie ik Monique nog maar één keer per jaar en ik kijk er elk jaar weer naar uit. Dankjewel voor de jaarlijkse thee op maat!

2017

Zoals gezegd had ik eind 2016 precies genoeg Moneybird-klanten en één van die klanten was Janet Iljas. Eind 2016 kreeg ik van haar een mailtje. Ze was doorgestuurd door Moneybird en zocht hulp bij het op orde brengen van de boekhouding. Ze wilde het liefst een boekhouder die ook met Moneybird wilde werken en ze was bij mij aan het goede adres.

‘Boekhouder’ was een omschrijving die ik al jaren probeerde te omzeilen. Ik voel me namelijk geen boekhouder, omdat ik daarbij toch net even aan een ander plaatje moet denken. Helemaal gelukkig met het initiatief vanuit Moneybird, noemde ik mezelf vanaf 2017 Moneybird Adviseur.

De adviseurspagina bleek een groot succes! Ik wist niet wat me overkwam, allemaal vreemde ondernemers wilde ineens contact met mij. Ik was zo gewend aan de mond-tot-mond reclame, dit was helemaal nieuw voor me. Ik genoot er met volle teugen van en liet het allemaal over me heen komen. Helemaal gelukkig in de flow begon de energie weer te stromen en kwam de creativiteit op gang. Met een duwtje de goede kant op, dankzij Angele Bakker, stond mijn eerste Moneybird video tutorial op 2 januari 2017 online op YouTube.

Het inkomen was nog niet stabiel, maar het ging de goede kant op. Steunend op de reserves bedacht ik nieuwe diensten, startte ik met wilde ideeën over online cursussen, nam ik allerlei stappen die soms wel en soms geen succes waren, en nam mijn bedrijf eindelijk de vorm aan waar ik zo behoefte aan had. Ik zat niet langer vast aan uitvoerende opdrachten, maar ging echt advies geven. Ondernemers leren hoe ze zelfstandig, met behulp van Moneybird, hun boekhouding kunnen bijhouden.

Het jaar had ups en downs. Soms kon ik uren achter elkaar met volle energie creatief ondernemen, en soms was er geen spoortje energie te bekennen. Daar kon (en kan) ik zo gefrustreerd van raken! Ik bén mijn bedrijf. Wanneer ik niet in beweging ben, is mijn bedrijf niet in beweging. Ik moest de harde les leren dat herstellen van een burn-out tijd nodig heeft. En heel veel geduld. Ik groeide enorm in 2017, maar toch was ik niet tevreden. Het was de training Menselijk Zakendoen van Dat is de Vraag!, die mij richting het einde van het jaar precies die boost gaf die ik nodig had om met frisse moed 2018 in te gaan. Daar heb ik vandaag de dag nog steeds profijt van.

Terug naar Janet! Ik voelde me nog behoorlijk groen, toen ik voor het eerst bij Janet op bezoek ging. In die tijd had ik nog ruimte om bij nieuwe klanten op bezoek te gaan, haha! Maar Janet nam mijn expertise serieus en we gingen zonder te veel poespas in 2017 samen aan de slag met het op orde brengen van de boekhouding.
Inmiddels zijn we twee jaar verder en is het team uitgebreid met Ayla Körner. Waar Janet het plezier in het bijhouden van de administratie niet kon vinden, vindt Ayla het juist heerlijk om te boel op orde te brengen. Het is een gezellige en efficiënte samenwerking, waarbij ook de communicatie lekker soepel verloopt. Ook Janet heeft in de afgelopen jaren niet stilgezeten en met trots kan ik daarom de link delen van haar nieuwe business:
Ouders in bedrijf.

Janet over mij:
Ik hou van mensen die down to earth zijn, zoals jij. Open en eerlijke communicatie, dat is zó belangrijk. Ondernemers die zelfstandig willen werken, die moeten bij jou zijn. Als ze dat niet zoeken, dan zitten ze bij jou verkeerd.

Janet hoort duidelijk bij de ‘oude’ generatie klanten. En dan bedoel ik niet dat ze ouderwets is, maar in de tijd dat zij klant werd had mijn bedrijf een andere vorm vergeleken met nu. Ik koester deze generatie, want zij waren de eerste die het vertrouwen hadden om met mij te gaan samenwerken. Dankjewel!

2018

Een jaar van overvloed. Afgelopen jaar is snel gegaan en er gebeurde veel. Bij elke stap die ik deed, vernieuwde ik de website. Ik was niet langer Moneybird Adviseur, maar Moneybird Expert en de boekhouder die zichzelf overbodig maakt. Steeds meer Moneybird gebruikers vinden hun weg naar mij en 21 februari 2018 ontvang ik post van Moneybird. Een flinke chocoladereep om me te feliciteren met 50 administraties. Nieuwe diensten, zoals de online 1-op-1 sessies, werden populair en ook mijn YouTube kanaal kreeg steeds meer abonnees. September 2017 kwamen Angele en ik op het idee om de Durftevragen over Moneybird Facebook groep neer te zetten en een jaar later had de groep 500 leden.

Soms ging het me allemaal wat te snel en wilde ook mijn lichaam dat ik het wat rustiger aan zou doen. Er waren tijden van flinke groei, maar ook tijden van bijna stilstaan en dan raakte ik in paniek. Ik raakte verslaafd aan het analyseren van de social media kanalen en schreef er een blog over, nadat ik ermee had leren omgaan: Waar geef jij je f*cks aan?
Ook in 2018 waren er ups en downs, lessen die ik moest leren en uitdagingen om te overwinnen. Daar schijnt een naam voor te zijn: zelfstandig ondernemen.

Ik ben heel erg dankbaar voor iedereen die mij volgt, op zijn eigen manier. Inmiddels 400 abonnees op YouTube, bijna 800 leden in de Facebook groep, sinds deze maand 100 administraties in Moneybird, 50 klanten die op vaste momenten contact met mij hebben. Ik wil jullie allemaal heel erg bedanken! Zonder jullie had ik niet zo ver kunnen komen!
En laat ik het team van Moneybird niet vergeten, met wie ik gedurende de jaren fijn en goed contact heb. Dankzij de adviseurspagina is de bal gaan rollen. Ik ben allang niet meer één van de vijf en sta ook niet meer op de eerste plek (reviews vragen is gewoon niet mijn ding), maar de herinnering aan het begin is goud waard.

Iedereen die met mij samengewerkt heeft en mij geholpen heeft in de afgelopen 5 jaar, iedereen die mij gesteund heeft in de lastige periodes, iedereen die met me gelachen en gehuild heeft, iedereen die trots op mij is:
DANK JE WEL! Op naar de volgende vijf 😀

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.