Moneybird Elektronische Btw-aangifte
Like it? Share it…
Vlak voor de btw-maand oktober kwam het grote nieuws: je kunt nu vanuit Moneybird de btw-aangifte versturen naar de belastingdienst. En dat moest natuurlijk getest worden.
Automatisch
Dankzij deze nieuwe update hoef je niet meer zelf in te loggen bij de belastingdienst om de getallen vanuit het btw-rapport over te nemen, zodat de aangifte verzonden kan worden. In een paar simpele stappen verzend je rechtstreeks vanuit Moneybird de aangifte naar de belastingdienst. Dit scheelt weer wat tijd en voorkomt menselijke fouten.
Æ De video is te vinden aan het einde van dit artikel.
Ik begin met 3 aandachtspunten:
1) Controleer of de volgende gegevens binnen Moneybird bevestigd zijn: KvK-nummer, btw-nummer, het mailadres en het bankrekeningnummer. Dit kun je nagaan via tandwiel -> accountbeheer* -> vertrouwen & verificatie. Wacht hier niet te lang mee, want voor het KvK-nummer wordt post toegestuurd. Meer info ->
*Update 30-06-2021: het accountbeheer is komen te vervallen en samengevoegd met de instellingen -> Instellingen anders ingesteld.
2) Deze functie is alleen beschikbaar voor betaalde pakketten.
3) Deze functie is alleen geschikt voor btw-aangiften per kwartaal en per jaar. Ondernemers die maandelijks aangiften doen zullen nog even moeten wachten tot een volgende versie van deze functie. Ook de ICP-aangifte kun je (nog) niet rechtstreeks verzenden.
Verzenden
Na het verwerken en controleren van de administratie zet je de volgende stappen:
- Ga naar Rapporten -> Elektronische btw-aangiftes -> Nieuwe elektronische btw-aangifte;
- Selecteer de periode en klik op Verder;
- Selecteer de functie en vink aan dat je bevoegd bent de btw-aangifte te versturen. Voor de boekhouders is er een extra veld voor het beconnummer. Klik hierna op Verder en dan ben je al klaar. Let op: er is dus géén controle-stap meer hierna!
Ik heb natuurlijk gecontroleerd of de aangifte ook werkelijk is verzonden, door in te loggen bij de belastingdienst. Ik kan je aanraden dat ook te doen, aangezien deze update nog in de testfase zit. Je krijgt alleen een bevestiging van de belastingdienst wanneer je de e-mailservice daarop hebt ingesteld. Dit kan bij het tabblad Mijn Gegevens via het nieuwe portaal.
En dan…
Het resultaat is dat je met een paar simpele klikken nu de btw-aangifte hebt verzonden vanuit Moneybird. Er zijn tijdens het maken van deze video nog wel wat vervolgstappen en enkele verbeterpunten te benoemen.
* De getallen van de aangifte zijn niet aan te passen. Je kunt dus geen wijzigingen meenemen uit eerdere periodes.
* Het betalen van de btw-aangifte en het verwerken van de aangifte via het memoriaal zullen zoals gewend nog handmatig moeten gebeuren.
* Na het betalen geef je zelf aan in Moneybird dat de aangifte is voldaan. Dit staat los van het koppelen van de banktransactie aan de categorie Betaalde en/of ontvangen btw.
* Je kunt de aangifte niet online inzien bij de belastingdienst, ook niet via het nieuwe portaal, en je kunt in Moneybird de verzonden aangifte niet downloaden. Dat zou ik zelf graag als verbetering willen zien: een pdf van de definitieve aangifte met daarop de vermelding van datum en tijdstip van verzending en feedback dat de aangifte succesvol is ontvangen door de belastingdienst.
* Alleen gebruikers met Eigenaar of Boekhouder rechten kunnen gebruik maken van deze functie. Ook medewerkers met toegang tot minimaal Facturen, Inkomend, Bank én Instellingen kunnen de btw-aangifte versturen.
Ik ben benieuwd of jij al aangifte hebt gedaan via Moneybird en wat je ervaring is!
Lees ook “Zo zet je een btw aangifte in Moneybird” of bestel een Moneybird video tutorial op maat.
Like it? Share it…