Groeien in bedrijf – stap 8
Like it? Share it…
Sta stil bij de mensen die je hebt gekwetst en wees bereid het goed te maken.
Stap 8 is een belangrijke stap om te nemen, waar ik in november al mee begonnen ben. Ik had wat tijd nodig om erover te schrijven, maar dat geeft ook aan dat ik in de goede richting keuzes aan het maken ben. Ik denk niet dat ik echt mensen gekwetst heb in het afgelopen jaar, maar ik heb wel mijn aandacht op een andere manier verdeeld dan ik mezelf beloofd had.
Op mijn website vertel ik over mijn WHY*: “Ik heb gezien en beleefd dat ondernemers het gevoel hebben vergeten te worden door de accountants- en administratiekantoren, of door hun boekhouder. Dat is enorm frustrerend en van zorgeloos ondernemen blijft dan niets over. Je betaalt dus dik geld om vergeten te worden, administratie-stress te beleven en gefrustreerd te ondernemen. Dat moet anders!”
Ik sta nog steeds vierkant achter deze WHY, maar tijdens mijn laatste zelfonderzoek kwam ik erachter dat ik deze uit het oog verloren was. Ik was het contact kwijt geraakt met mijn diepere inspiratie. Door de focus te houden op de groei van mijn bedrijf, vergat ik te kijken naar wat ik had bereikt en ook dat ik mijn aandacht kon gaan verleggen.
Een bedrijf laten groeien doe je niet alleen, daar heb je ook het vertrouwen van je (vaste) klanten voor nodig. Mensen die zien welke kwaliteiten je in huis hebt, daarin geloven en bereid zijn zich aan je te binden. Ik ben dan wel de boekhouder die zichzelf overbodig maakt, maar dat wil niet zeggen dat ondernemers niet (mogen) terugkeren wanneer ze tegen een nieuwe uitdaging aanlopen. Daarnaast kun je ze de nodige informatie verschaffen, waar ze mogelijk zelf niet op bedacht zijn. Persoonlijke aandacht geven en in contact blijven.
Het is geen opgave om dat te doen, want de ondernemers die ik met regelmaat spreek, zijn de ondernemers die het beste bij mij passen. Ik ben graag met ze in contact en de wederzijdse waardering doet me goed. En juist voor deze mensen had ik steeds minder tijd.
In mijn blog over stap 7 beschrijf ik hoe ik er afgelopen jaar achter kwam dat bepaalde systemen om te overleven niet meer nodig waren. Hoe ik tot het inzicht was gekomen dat het krampachtig bezig zijn met (bv.) mijn online zichtbaarheid me meer in de weg was komen te staan, dan dat het nog wat opleverde. Het kostte niet alleen mij mijn energie en tijd, maar het had ook effect op het persoonlijke contact met dierbare ondernemers. Tijdens het beschrijven van dit inzicht in november wist ik al wat me te doen stond.
Zo ontstond de bereidheid om opnieuw te kijken naar de verdeling van mijn agenda en nieuwe prioriteiten te stellen. De bereidheid om verantwoordelijkheid te nemen voor de keuzes die ik maak met mijn bedrijf: in het verleden en het heden. Blind proberen om gehaast mijn aandacht te verleggen, zou verkeerd kunnen uitpakken. In plaats daarvan geef ik mezelf de tijd om na te denken over waar mijn klanten behoefte aan hebben en wat tegelijkertijd bij mij past. Om te experimenteren met verschillende manieren van contact en dit ook openlijk te communiceren, zodat er op gereageerd kan worden.
Daarnaast wil ik zorgvuldig nagaan of er nog meer mensen ‘gekwetst’ dan wel ‘verwaarloosd’ zijn en mezelf daarbij niet vergeten. Ik heb ook mezelf verwaarloosd door energie te steken in zaken waar ik geen energie voor terugkrijg. Door mezelf werkzaamheden en verplichtingen op te leggen waar ik niet happy van word, verlies ik mijn passie en verdoof ik mijn creativiteit.
Het doel is om relaties te verbeteren en te laten zien dat ik dankbaar ben. Stap 8 is nauw verbonden met stap 9. Bij deze volgende stap zal blijken of het mij gelukt is om mijn WHY weer terug te brengen in mijn bedrijf.
*In de Golden Circle van Simon Sinek staat de WHY voor je doelstelling, drijfveer of geloof. Mocht je hier nog niet bekend mee zijn, bekijk dan zeker zijn video hierover.
Lees ook “Groeien in bedrijf – stap 7”
Like it? Share it…