5 veelgestelde vragen over Bank

Angeline EversBank & kassa, BTW, Inkomend, Inkomstenbelasting, Moneybird blog2 Comments

Like it? Share it…

1. Privéopnames

Een veelgestelde vraag in de Durftevragen over Moneybird Facebook groep door ondernemers met een eenmanszaak of vof:
🤔 “Ik wil elke maand een bedrag overmaken als salaris, maar die “uitgave” moet ik natuurlijk ergens registeren. Wie kan me op weg helpen?”

Banktransacties koppel je aan verkoopfacturen, inkoopfacturen en bonnen of categorieën. De privé opname koppel je aan de categorie Onttrekkingen [jouw naam]. Kun je deze categorie niet vinden? Dan is deze waarschijnlijk nog niet actief.

Zo activeer je de categorie:
Tandwiel -> Instellingen -> Bank -> Toevoegen -> Privé opnames/stortingen. Vul de gevraagde gegevens in en sla deze hierna op. De categorie Onttrekkingen privé wordt hierdoor automatisch aangemaakt.

Extra tip: let ook even op de spelling wanneer je zoekt naar de categorie. Die tweede T wordt nog wel eens vergeten.

 

2. Verificatie betalingen

Onderstaande en soortgelijke vragen worden veel gesteld in de Durftevragen over Moneybird Facebook groep:
🤔 “Ik heb een adreswijziging doorgevoerd bij de KvK en dat moet ik bevestigen met het betalen van 1 cent. Ik ontvang er geen bewijs of factuur van. Hoe los ik dit op in de boekhouding?”

Voor dergelijke verificatie betalingen hoef je geen bewijs te hebben, de afschrijving is voldoende bewijs. Banktransacties koppel je aan verkoopfacturen, inkoopfacturen en bonnen of categorieën. De verificatie betaling koppel je aan de categorie Bankkosten. Kun je deze categorie niet vinden? Dan is deze waarschijnlijk nog niet actief.

Zo activeer je de categorie:
Tandwiel -> Instellingen -> Categorieën -> Toevoegen -> set Algemene kosten -> Bankkosten. Vink de categorie aan en sla deze op. De categorie is nu actief voor gebruik.

 

3. Knab bankkoppelingskosten

Een bekende vraag in de Durftevragen over Moneybird Facebook groep:
🤔 “Hoe boek ik de Knab bankkoppelingskosten? Er zit btw in, maar ik krijg geen factuur van ze.”

Voor de Knab (aff.) boekhoudkoppeling met Moneybird betaal je €1,50 inclusief btw. Er zijn twee verschillende manieren om deze kosten te verwerken.

1) Wil je de €0,26 btw graag terugvragen aan de belastingdienst, dan moet je in Moneybird een inkoopfactuur aanmaken. Je hoeft hier niet per se een factuur voor te hebben als bewijs, de afschrijving is voldoende. Hierbij wordt de btw namelijk apart vermeld. De inkoopfactuur koppel je aan de transactie.
2) Wil je de btw laten zitten, dan kun je de transactie rechtstreeks koppelen aan de categorie Bankkosten. Kun je deze categorie niet vinden? Dan is deze waarschijnlijk nog niet actief.

Zo activeer je de categorie:
Tandwiel -> Instellingen -> Categorieën -> Toevoegen -> set Algemene kosten -> Bankkosten. Vink de categorie aan en sla deze op. De categorie is nu actief voor gebruik.

 

4. Kruisposten – zakelijk sparen en overboeken

🤔 In Moneybird kun je gebruik maken van de categorie Kruisposten. Maar wat is het, waarom gebruik je het en…de grootste vraag: hoe gebruik je het?

Een kruispost is in Moneybird een categorie op de balans. Het is een sub-categorie van de hoofdcategorie Hulprekeningen en staat standaard al ingesteld. Afhankelijk van het saldo wat er op deze categorie staat kan het een vordering zijn – dus een te ontvangen bedrag – of een schuld – een te betalen bedrag. Is het totaalsaldo €0, dan staat de categorie niet op de balans.

De categorie Kruisposten gebruik je als je (tijdelijk) een bedrag ergens kwijt moet binnen je administratie en er geen andere categorieen geschikt zijn. Kruisposten wordt vaak gebruikt bij overboekingen van het ene betaalmiddel naar het andere betaalmiddel. De enige voorwaarden is dat van beide betaalmiddelen de transacties verwerkt worden in het scherm Bank, anders kun je kruisposten hier niet voor gebruiken.

In de Moneybird tutorial ‘Kruisposten in Moneybird, zo doe je dat‘ laat ik je zien hoe het werkt.
(🎓 YouTube: MoneybirdExpert)

 

5. Verschil jaaroverzicht en Moneybird 

Onderstaand een vraag die je na het afronden van een boekjaar veel zult terugzien in de Durftevragen over Moneybird Facebook groep. En niet alleen bij Knab-gebruikers:
🤔 “Op mijn balans binnen Moneybird heb ik een klein verschil van het saldo op de zakelijk rekening t.o.v. mijn fiscaal jaaroverzicht wat ik via KNAB ontvang. Hoe gaan jullie hiermee om?”

Het heeft (meestal) te maken met de rente van het laatste kwartaal. Deze wordt op 31 december bijgeschreven, maar de vervaldatum is 1 januari. Hierdoor staat de transactie al wel in Moneybird, maar wordt het niet meegenomen in het saldo op het fiscaal jaaroverzicht. Dit is een bekend ‘probleem’ en geen fout van Moneybird.

Voor de belastingdienst is het jaaroverzicht leidend. Het verschil is op te lossen met een memoriaal boeking op 31 december en een tweede op 1 januari. Toch hoeft dat niet altijd. De belastingdienst rond alles af op hele euro’s, dus bij een zeer lage rente zal er afgerond geen of hooguit €1 verschil zijn. In zo’n geval is het verschil te verwaarlozen en hoef je het saldo niet te corrigeren.

Extra tip: let er wel goed op dat het verschil ook echt gelijk is aan de rente. Is dat niet het geval, dan zul je moeten nagaan waar het verschil nog meer uit bestaat.

Lees ook “Handmatig transacties toevoegen in Moneybird

Like it? Share it…

2 Comments on “5 veelgestelde vragen over Bank”

  1. Super handige tips.
    Vooral tip 2 en 3 hebben mij echt geholpen om van die kleine frustraties af te komen.
    Je wilt graag je boekhouding op orde, maar van die kleine dingen kunnen je soms uren bezighouden.

    Bedankt voor het schrijven van de blog!

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.